Monday, September 28, 2009

Jakt


Det går inte att förneka. Pricken är en grythund. Uppdrag - jaga gnagare och annat som bor i små grottor. Som tur är var det när Martin var ute med henne det hände. Hi hi! Fast han berättade historien med så beskrivande ord och känslouttryck att det kändes som att jag själv var på plats när det hände.

Pricken har fångat sin första mus. Eller fångat är ett starkt ord. Plockat upp är nog mer rätt beskrivning. Hon kom plötsligt ut från en täppa med högt gräs, stolt bärandes på en död mus. Blä! Den hängde livlös i munnen. Men som Martin sa "Hon bara hade den i munnen. Hon tuggade inte på den eller så." Tydligen släppte hon den självmant när han skrek till.

Lite komiskt alltihop. Förutom att han inte berättade det här för mig förrän Pricken glatt hälsat på mig genom att slicka mig i ansiktet. Så nu har jag spår av död mus i hela ansiktet. Vilket hundliv man lever. Sedan somnade hon gott i ateljén. Fina svansen utanför korgen!

No comments:

Post a Comment